fbpx
Clienți care refuză coletele - cauze și remedii în cazul situațiilor de nelivrare prin curierat - pttexpress.ro

Serviciile de curierat rapid fac azi parte integrantă din viața cotidiană a oamenilor și a companiilor. Odată cu dezvoltarea fără precedent a comerțului prin intermediul magazinelor online, livrările de produse către clienții finali au înregistrat, de la an la an, cifre tot mai mari. 

De altfel, curieratul național reprezintă azi o parte consistentă a serviciilor logistice din economie. Aproape toate firmele care dețin un magazin online și care activează în domeniul retail, dar și multe dintre firmele care activează în domeniul producției și au nevoie de partide mici de marfă, fie pentru a primi materii prime, fie pentru a transmite diverse obiecte sau mostre de produs, apelează la serviciile de coletărie internă.   

Există însă cazuri, în special în domeniul retail, al desfacerii de produse către consumatori prin intermediul comenzilor online, când coletul este refuzat la primire dintr-un motiv sau altul. Ce se întâmplă în această situație cu coletul nelivrat și care sunt costurile asociate returnării produselor către expeditor, vei afla în acest articol. 

1. Refuzarea unui colet – principalele motive care împiedică finalizarea unei livrări prin curierat

Aproape în toate cazurile, azi, expedierea unui colet este însoțită de alocarea unui număr de identificare unic, numit simplu, AWB și care este de fapt, un document de identificare al coletului care este livrat prin intermediul unui serviciu de curierat. 

Refuzarea unui colet - principalele motive care împiedică finalizarea unei livrări prin curierat - pttexpress.ro

Odată ce expeditorul unui colet intră în posesia unui număr AWB, după ce a predat coletul curierului, el poate verifica singur starea expediției prin inserarea acelui număr într-o secțiune specială, AWB Tracking a site-ului firmei de curierat. De cele mai multe ori, la finalul expedierii, mesajul pe care expeditorul ar trebui să-l vadă în această secțiune ar trebui să fie o expresie de tipul ”Expediere livrată”. Însă există și cazuri în care, din diverse motive, destinatarul livrării refuză să primească coletul. Iată câteva dintre acestea:

  • Adresa destinatarului și datele acestuia de contact (în special numărul de telefon) au fost completate în mod eronat de către expeditor, iar curierul, odată ajuns în zona indicată de livrare, constată că datele nu corespund ori nu reușește sub nicio formă să găsească pe destinatar.
  • Destinatarul coletului nu este găsit la adresa indicată pe expediție chiar dacă agentul de livrare al firmei de curierat national a făcut, conform procedurilor, o serie de încercări de a livra la ore sau zile diferite în termenul contractual de păstrare a expediției în vederea predării. 
  • Destinatarul refuză primirea coletului fie că pur și simplu nu dorește acest lucru, fie că refuză să plătească contravaloarea expedierii, dacă serviciul de livrare se face sub condiție de ramburs.
  • Chiar dacă adresa este corectă, persoana de la destinație refuză primirea coletului sub motivul că acesta nu îi este adresat, destinatarul coletului nefiind prezent la adresă.

2. Ce se întâmplă dacă refuzi sau nu ridici un colet adus de curier?

În oricare dintre cazurile de refuzare a unui colet, expedierea nelivrată se va întoarce la expeditor. De regulă, după expirarea termenului de păstrare în vederea livrării sau de la data ultimei încercări făcute de curier pentru a preda expedierea destinatarului există un termen de 5 zile lucrătoare în care firma de curierat va returna coletul expeditorului.

Desigur, plata returnării coletului refuzat la livrare cade în sarcina expeditorului, iar costul acestei operațiuni va fi în același cuantum ca și costul operațiunii de livrare inițiale. Costul returului se calculează în mod identic ca și cel al turului ținând cont de distanță, greutate și de volumul coletului. Bineînțeles este interesul expeditorului de a recupera bunul livrat și neprimit de către clientul său (destinatar), riscul de refuz la primirea coletului fiind unul asumat de întreprinzători.  

Ce se întâmplă dacă refuzi sau nu ridici un colet adus de curier? - pttexpress.ro

Este de menționat că, în cazul returului unei expedieri sub condiție de ramburs rezultate ca urmare a refuzării unui colet de către destinatar, expeditorul nu va mai achita și taxa de ramburs pe parcursul de retur deoarece serviciul corespunzător de încasare a banilor nu a fost efectuat. 

Așadar, refuzarea coletelor în cazul livrărilor de bunuri prin curierat constituie un risc de luat în calcul de către firmele expeditoare chiar dacă ratele de returnare pe acest motiv sunt destul de mici.