fbpx

Dacă până în urmă cu 20 de ani principala modalitate de a trimite un pachet cuiva drag era o instituție de stat, adică poșta (o modalitate destul de greoaie, de altfel), nevoia tot mai mare a oamenilor de eficiență și rapiditate, dar și dezvoltarea comerțului online, au dus la o explozie a industriei curieratului.

Conform datelor oferite de Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, la finalul anului 2020, această piaţă avea o valoare estimată la circa 5 mld. lei

Avantaje de a expedia un colet prin curier rapid

În primul rând, rapiditatea. În funcție de momentul zilei în care coletul a fost predat către un agent și înregistrat, acesta poate ajunge la destinație chiar și a doua zi. 

În al doilea rând, este vorba de o eficientizare a timpului. Cu excepția cazului în care se optează pentru puncte de ridicare fixe, coletul este preluat de către agent direct de la expeditor și predat destinatarului, fără ca acesta să piardă timp în trafic.

În al treilea rând, o companie de curierat include în parcul său auto diferite vehicule, astfel încât să poată prelucra și comenzi mari și chiar paleți de marfă, în sistem de shipping.

Dar pentru ca un colet să ajungă la destinația corespunzătoare și în siguranță, este important ca și expeditorul să urmeze câțiva pași simpli. Pe lângă ambalarea corespunzătoare a produselor ce urmează a fi predate curierului, un pachet trebuie să conțină și datele de identificare corespunzătoare, adică ceea ce scrii pe colet când îl trimiți.

Ce se scrie pe un colet predat către firma de curierat

Fiecare colet predat către un curier trebuie să aibă un AWB.

Cu siguranță ai observat că fiecare pachet primit prin curier, indiferent că este un plic, o cutiuță de câțiva centimetri sau un pachet de câteva kilograme are lipit pe el o foaie albă pe care sunt înscrise diferite date. Această foaie se numește AWB și este alcătuită din două elemente principale.

Primul element este numărul de AWB, adică un fel de CNP al coletului, care reprezintă o formă de identificare a livrării, având în vedere că firmele de curierat operează zilnic cu mii de comenzi. Acest numărul este tipărit lângă codul de bare.

În continuare, această foiță trebuie să fie completată de către expeditor cu următoarele date:

  • Expeditor

Aici trebuie trecut:

  •  Numele complet al persoanei fizice sau denumire companiei, organizației sau a magazinului, s.a.m.d (atunci când este vorba de o persoană juridică sau un SRL); 
  • Adresa de contact (strada, numărul, țara, județul, localitate, codul poștal);
  • Persoana de contact și datele de identificare precum telefonul și mail-ul;
  • Destinatar
  • Numele persoanei căreia îi este destinat coletul;
  • Adresa completă de livrare însoțită și de un cod poștal;
  • Un număr de telefon pentru a putea fi contactat; 
  • Menționarea persoanei care plătește

Fiecare tip de colet are o anumită taxă de livrare, în funcție de specificul acestuia, de greutate de locul unde se livrează. Expeditorul poate opta ca plata pentru livrare să se facă de către destinatar. 

Tot aici se menționează și valoarea rambursului, unde este cazul.   

  • Numărul de plicuri/colete/paleți

În cazul în care se trimit mai multe colete pe aceeași livrare, fiecare cutie/plic va avea un AWB cu aceeași serie, însă se va specifica numărul de bucăți total și numerotarea (1 din 2, 4 din 8, etc).  

  • Greutate și descrierea conținutului

Acest aspect te ajută să știi cu exactitate cât vei avea de plătit, în cazul în care pachetul este unul voluminos și se taxează per kilogram.

  • Menționarea asigurării

Dacă pachetul este unul valoros și vrei să te asiguri că vei fi despăgubit în cazul în care intervine o eroare precum rătăcirea pachetului sau o stricăciune, se poate întocmi o asigurare. Totodată, în această secțiune se va menționa și valoarea pachetului. 

  • Instrucțiuni privind serviciile adiționalele

În cazul în care expeditorul este o persoană fizică sau o persoană juridică ce nu este magazin online care procesează vânzări pe site, dacă livrarea este urgentă, trebuie menționată data la care trebuie să ajungă acesta la destinație, dată ce se scrie pe colet.

  • Data când s-a preluat coletul de la expeditor;
  • Mențiuni speciale precum colet fragil, produse perisabile, etc;

În cazul unui magazin online care își livrează produsele cu ajutorul curierului, responsabilitatea cumpărătorului este de a furniza corect toate datele de livrare în momentul în care plasează comanda (pe site sau telefonic) pentru ca departamentul de logistică a magazinului să poată completa corect AWB-ul. 

Odată preluat, coletul va fi livrat conform datelor furnizate, iar modificarea adresei de livrare și redirecționarea lui către o nouă adresă se ia în calcul ca o nouă livrare și se mai adaugă încă 24 de ore la timpul de expediere. 

Pentru ca un colet să ajungă la destinație așa cum trebuie, întregul proces este o muncă  de  echipă, iar pentru ca un curier să-și îndeplinească misiunea cât mai eficient, este important să-i oferi toate detaliile necesare.