fbpx
e-Transport - Aplicabilitate în transportul de mărfuri cu risc fiscal ridicat - pttexpress.ro

Domeniul fiscal din România este într-o perioadă de modernizare, cu scopul de a ușura activitățile diverșilor agenți economici ce au datorii către stat, dar și pentru a micșora evaziunea fiscală în anumite domenii considerate de mare risc. Un astfel de exemplu este cel al transporturilor rutiere, naționale și internaționale, în care sunt transportate câteva categorii de bunuri ce adeseori au fost obiectul unor fapte de evaziune fiscală. Un element care, aplicat, are rolul de a opri infracțiunile în această privință este implementarea unui sistem electronic integrat de supraveghere a transporturilor de bunuri riscante fiscal. 

În articolul de mai jos vei afla ce este sistemul RO e-Transport, care sunt componentele sale și cum funcționează. De asemenea, vei descoperi lista agenților economici care au obligativitatea declarării în sistem a transporturilor pe care le realizează. 

1. Ce este sistemul e-Transport

Ce este sistemul e-Transport - pttexpress.ro

Un domeniu în care evaziunea fiscală este des întâlnită în România este cel legat de transportul anumitor mărfuri. Anumiți agenți economici, încercând să nu plătească taxele către stat, nu declarau întotdeauna mărfurile comercializate și, din acest motiv, statul român a impus în anul 2022, prin Ordonanța de Urgență numărul 41, implementarea unui sistem de supraveghere a transporturilor acestor tipuri de mărfuri. 

După o perioadă de tranziție, sistemul a intrat în utilizare începând cu data de 1 octombrie 2022, moment de la care toți transportatorii ce tranzitează România cu astfel de mărfuri trebuie să realizeze anterior o declarație în acest sistem. Beneficiarul este, în principal, Agenția Fiscală Română (ANAF), dar la acest efort participă și alte instituții ale statului, precum Autoritatea Vamală Română și Ministerul Finanțelor. 

Pentru buna funcționare a sistemului sunt incluse mai multe componente ce funcționează împreună:

  • Module informatice pentru gestiunea transporturilor de bunuri;
  • Module care generează coduri unice de înregistrare pentru fiecare transport;
  • Sisteme de interconectare cu dispozitivele de monitorizare a traficului rutier din România;
  • Module pentru analiza integrată a datelor. 

Sistemul Ro e-Transport are drept scop monitorizarea a patru tipuri de transporturi:

  • Transporturile realizate în interiorul granițelor țării de către diverse firme ce oferă servicii de livrare standard și servicii de livrare cargo, în cazul în care acestea implică mărfuri aflate pe lista bunurilor cu risc fiscal ridicat;
  • Transporturile transfrontaliere ce încep în România și ajung într-o țară a Uniunii Europene sau invers (inclusiv cele realizate cu ajutorul serviciului de curierat internațional);
  • Transporturile transfrontaliere ce doar tranzitează teritoriul României. 

2. Cine are obligații de declarare în sistemul e-Transport la ANAF

Documentele cu caracter legislativ ce reglementează funcționarea Ro e-Transport (Ordinul numărul 802/2022 și OUG numărul 41/2022) precizează care sunt categoriile de mărfuri transportate ce sunt supuse declarării anterioare și care sunt părțile obligate să facă această declarare. Mai exact, exportatorii, importatorii și distribuitorii bunurilor cu risc fiscal ridicat vor trebui să acceseze sistemul și să declare informații legate de tipul de mărfuri, cantitatea și destinația. Printre aceste mărfuri se numără legume și fructe comestibile, băuturi alcoolice și oțet, materiale de construcție precum fonta, fierul, oțelul, varul, cimentul, ipsosul, pietre și pământuri, îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, încălțăminte. 

Companiile care comercializează astfel de bunuri și doresc să le transporte pe drumurile publice din România vor fi obligate să declare anticipat în sistem informațiile solicitate, urmând a primi un cod unic de înregistrare (codul UIT) ce va fi deținut în mod obligatoriu de către operatorul de transport rutier pe tot parcursul transportului. În cazul în care vor apărea neconformități, persoanele fizice sunt pasibile de amenzi de până la 50000 de lei, iar persoanele juridice de până la 100000 de lei. În plus, valoarea bunurilor nedeclarate va fi confiscată, devenind datorie către ANAF. 

Obligativitatea declarării transportului în sistemul de supraveghere revine celor patru categorii din lista de mai jos:

  • Beneficiarul din România ce achiziționează intracomunitar bunuri cu risc fiscal mare;
  • Furnizorul din România ce realizează tranzacții interne sau intracomunitare cu astfel de bunuri;
  • Destinatarul sau expeditorul înscris în declarația vamală de import sau de export;
  • Firma care depozitează bunuri cu risc fiscal ridicat în timpul tranzitului unor tranzacții intracomunitare. 

În concluzie, firmele implicate în transporturi naționale și internaționale de bunuri cu risc fiscal ridicat sunt obligate să acceseze sistemul Ro e-Transport pentru a se conforma legislației și a evita primirea unor amenzi usturătoare. 

Data publicării articolului ianuarie 13, 2023 2:48 pm, data updatării acestuia ianuarie 13, 2023 2:54 pm
Categoria din care face parte articolul: Noutăți PTT Express