![](https://pttexpress.ro/wp-content/uploads/2022/08/Returul-coletelor-neridicate-Imprejurari-si-conditii-de-expediere-min.jpg)
Firmele care desfășoară activități comerciale în mediul online, dar și persoanele fizice care trebuie să trimită un colet către un anumit destinatar se lovesc, uneori, de situația în care pachetul nu a fost ridicat din diferite motive și, astfel, este necesară returnarea sa către expeditor. Firmele de curierat au, în general, aceeași politică în ceea ce privește returul coletelor neridicate. Utilizatorii serviciilor de curierat trebuie să cunoască prevederile acestei politici pentru a ști ce este de făcut în situația în care apare o astfel de neplăcere.
În articolul de mai jos vei afla în ce împrejurări apare necesitatea returului unor colete neridicate și care sunt condițiile de retur pe care diversele firme de curierat le impun.
1. Împrejurări în care este necesar returul coletelor neridicate
![](https://pttexpress.ro/wp-content/uploads/2022/08/1-retur-colet-min.jpg)
Returul coletelor neridicate este o operațiune destul de des întâlnită în cadrul firmelor de curierat, deoarece există mai multe împrejurări care duc la obligativitatea acestei activități. Firmele de curierat fac eforturi ca acest lucru să nu se întâmple. Returul coletelor presupune o cheltuială în plus și, din acest motiv, curierii încearcă în moduri diverse să livreze coletul chiar dacă prima încercare este nereușită. Cu toate acestea, uneori, pachetele nu sunt ridicate de destinatar, așa că acestea trebuie să se întoarcă la expeditor.
Cele mai des întâlnite motive pentru returul coletelor neridicate sunt:
- Destinatarul nu este prezent la adresa indicată. În acest caz, unele companii de curierat încearcă o a doua livrare, iar dacă nici această soluție nu funcționează, pachetul este păstrat la sediul firmei pentru un anumit număr de zile, dându-i-se prilejul destinatarului de a veni și de a-l ridica;
- Destinatarul refuză să ridice coletul, fie pentru că acesta prezintă deteriorări, fie pentru că s-a răzgândit în achiziția produsului sau nu are suficienți bani pentru a-l plăti;
- La adresa indicată nu există niciun destinatar. Această situație se poate întâmpla din eroarea fie a expeditorului, fie a firmei de curierat;
- Firma de curierat poate refuza predarea către destinatar a coletelor preluate dacă ajunge la concluzia că acestea nu întrunesc condițiile de transport (sunt periculoase, cuprind elemente ilegale sau nu respectă acele condiții speciale de transport).
2. Condiții de retur a coletelor nelivrate
În cazul în care, din motive variate, coletul nu poate fi livrat sau ridicat de către destinatar, acesta rămâne în depozitul firmei de curierat pentru o perioadă de timp variabilă, situată, de obicei, între 7-15 zile, conform prevederilor cu privire la serviciul de livrare standard sau la livrarea coletelor cargo care sunt făcute cunoscute clientului în momentul apelării la serviciile firmei de curierat.
În această perioadă, clientul poate veni să-și ridice pachetul, existând posibilitatea de a fi plătită o taxă suplimentară pentru magazinaj. Dacă, la expirarea termenului de păstrare a coletului acesta nu este livrat, atunci pachetul este returnat expeditorului conform contractului încheiat la ridicarea acestuia.
Trebuie știut că legislația nu precizează ca fiind obligatorie ridicarea coletului de către destinatar. Magazinele online nu pot forța un client să plătească un produs, chiar dacă acesta a confirmat comanda. Firmele care se lovesc de această situație au opțiunea fie de a refuza o comandă ulterioară de la același cumpărător, fie de a solicita plata anterioară livrării.
Cheltuielile cu privire la returnarea coletelor neridicate cad exclusiv în sarcina expeditorului. În cazul în care apare o astfel de situație, firma de curierat nu poate fi obligată să-l returneze gratuit. De regulă, prețul returnării este identic cu cel al trimiterii. Unele firme de curierat oferă, totuși, clienților fideli posibilitatea returnării gratuite cu anumite limite în ceea ce privește frecvența acestora.
Returnarea coletelor neridicate presupune o cheltuială suplimentară pentru expeditor. Dacă aceste evenimente sunt rare, costurile nu sunt imense, însă dacă se repetă foarte des, atunci costurile sunt mari și pot reprezenta o problemă financiară în special pentru firmele de mici dimensiuni. Din această cauză, expeditorii trebuie să facă tot posibilul pentru a se asigura că situația nu se mai repetă. Un instrument util în acest sens este reprezentat de posibilitatea urmăririi coletului. Dacă expeditorul constată că pachetul nu a fost ridicat, ar trebui să intre în contact cu destinatarul și să se asigure că această acțiune nu a fost cauzată de o simplă neînțelegere.
În concluzie, cunoașterea prevederilor cu privire la condițiile de returnare a coletelor neridicate este utilă pentru toți participanții la activitatea de curierat, indiferent dacă sunt expeditori sau destinatari.